Alla inlägg under oktober 2010

Av Louise - 27 oktober 2010 21:00


   Idag blev de en snabb middag. Eller rättare sagt ett lätt recept som jag hittat.

De smakade bra, snabbt och enkelt att göra.


Det du behöver är:

750g Torskfilé  

1st Vitklöksklyfta                

400g Tomater, grovhackade 

1msk Hackad färsk basilika

1msk Olja

1 st Citron

Salt, peppar

Potatis


* Har du stora potatisar så kan du dela dem, så blir de klara fortare.

* Skär fisken i portionsbitar. Strö på salt och peppar.

* Fräs vitlök och tomater i olja tills tomatsåsen tjocknar något, c:a 5 min. Rör i strimlad basilika och häll såsen i en ugnsfast form.

* Lägg fiskbitarna i såsen och placera ett par citronskivor på varje bit.

* Tillaga fisken mitt i ugnen på 175g tills den är genomstekt.

* Servera små kokta potatisar och sallad.


Trevlig måltid!

  

Fisk · Mat
Av Louise - 27 oktober 2010 20:01


Gårdagens middag blev dagens lunch.

Mycket godare med hemmagjorda än köpta tycker jag.

Gick hem hos barnen kan jag lova ;)


Hamburgare ca 6st.

500 gram nötfärs el. blandfärs 
2 st ägg 
2 msk potatismjöl 
1 msk grillkrydda (Jag tog lite extra på när jag stekte dem) 
1 nypa salt och peppar 
1 msk smör eller olja att steka i. 

Blanda färs med ägg, potatismjöl, grillkrydda, salt och peppar. Se till att blanda väl. Platta till runda bollar färs i stekpannan, 90-150 gram. Stek på medelvärme tills de fått fin färg och är klara, ca 5 min, beroende på hur tjocka de är.


Vad man sedan väljer att ha på är upp till en själv.


Så här fina blev våra =)   

Kött · Mat
Av Louise - 27 oktober 2010 16:15


Hejsan!

Hade tänkt att denna blogg ska handla om mat och bak =)

Det kommer att bli vardagsmat för de mesta, eftersom jag jobbar som au pair i England åt två st tjejer (2 & 4år) Så maten är även barnvänlig, eller vad man ska säga.


I måndags bakade jaag Kaffekakor, dom är supergoda =) Om man nu gillar kaffe vill säga.

Kan dock vara lite knepiga att baka ut, eftersom degen inte alltid blir som man vill. Den smular oftast när man ska rulla den till "rullar". 

Så mitt tips är att ist göra små bollar med händerna som man sedan plattar ut till lagom storlek.


Kaffekakor (175    grader)

200 g smör
1 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1/2 tsk bakpulver
1 msk torrkaffe
2 msk vaniljsocker

Arbeta ihop och rulla till två längder. Lägg att vila kallt en stund. Grädda sedan i 175 grader 12-15 minuter. Under tiden kan du göra krämen.

Kräm:
50 g smör
1 tsk vanilsocker
1 dl florsocker
Ev. torrkaffe


Lägg ihop dem två och två med krämen emellan.



Mumms säger jag bara =)

Lycka till!   


Baka · Kakor
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards