Direktlänk till inlägg 13 maj 2013

Päronpaj

Av Louise - 13 maj 2013 23:12

Här kommer receptet på pajen som jag bjöd på ikväll =)


Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
150 g smör

Fyllning
2 dl crème fraiche
1 ägg
1 msk vaniljsocker
1/2 dl strösocker
1 liten burk konserverade päron

På toppen
Ljus sirap
Kanel

Blanda vetemjöl, socker och bakpulver. Smält smöret och rör ner det i mjölblandningen. Tryck ut degen i en pajform.
Rör ihop crème fraiche, ägg, vaniljsocker och socker till fyllningen. Häll smeten i pajskalet. 
Skär en liten burk konserverade päron i skrivor. Lägg skivorna i fyllningen, ringla sirap över pajen och strö över lite kanel. 

Grädda i 20-22 minuter i 200 grader. Låt den gärna stå i rumstemperatur en timme efter att den tagits ut ur ugnen, den är godast ljummen. Servera med vaniljglass eller vaniljsås.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise - 14 juni 2013 15:16

Snurrrade runt på massa bloggaar för att hitta nått härligt glassrecept och hittade detta hos Hoffsans krypin. Gottegris som jag är tänkte jag att detta skulle passa mig! Just nu står glassen i frysen och väntar på att jag ska hugga in :D Har r...

Av Louise - 21 oktober 2012 22:00

Denna röra är riktigt god till kyckling! Eller varför inte till kött =)   Du behöver: 5-10cm Purjolök 1 block Fetaost Soltorkade tomater efter smak.   Smula sönder fetaosten, hacka i purjolöken och tomaterna efter smak. Jag tog ca haa...

Av Louise - 20 april 2012 11:58

Hittade detta kanon recept på maränger.   Spröda maränger:4 äggvitor1,5 dl florsockerSeparera äggvitorna från äggulan, tillsätt 0,5 dl florsocker till äggvitorna. Vispa vitorna till hårt skum, när skummet börjar bilda sig rör man försiktigt ner...

Av Louise - 20 april 2012 11:49

  Denna goda pannacotta gjorde vi i påskas då jag var i fjälls med massa härligt folk :D   Ingredienser till 5 port:        5dl vispgrädde 150g socker (Jag tog lite mindre) 2st  gelatinblad, räknat på stora blad 0,5dl baileys   Lägg...

Av Louise - 7 mars 2012 10:08


Jag tycker att detta är ett kanon recept när man ska göra tårbotten :D Recept 12 portioner 5 ägg3 dl socker1 1/2 dl vetemjöl1 1/2 dl potatismjöl2 1/2 tsk bakpulver1-2 tsk vaniljsocker En form 24 cm i diamenter blir bra till detta recept.Recept 1...

Ovido - Quiz & Flashcards