Alla inlägg under maj 2011

Av Louise - 17 maj 2011 13:22

Lätta och snabba såser!


Här kommer några såser som jag tycker om att göra =)

Jag skippar majonäsen i mina såser eftersom jag inte gillar det spec mycket :P

Men om man vill så kan man självklart blanda i lite själv, de är bara att pröva sig fram.


Vitlökssås:

2,5dl Creme fraich

1-3 vitlöks klyftor (Beroende på hur stark smak man vill ha!)

1/2 -1msk flytande honung (Blir en mildare och lite sötare smak på såsen)

Salt & pepper efter smak


Blanda Creme fraich och honungen.

Pressa sedan i vitlöken. Om du är osäker på hur många du ska ta i, blanda klart allt och ställ sedan in den i kylen ett tag. Smaka sedan av den och känn efter om du ev. ska pressa i en till.


Fetaostkräm/sås:

2,5dl Creme fraich

1st block fetaost

1/2 -1msk flytande honung (Blir en mildare och lite sötare smak på såsen)

Salt, peppar och salladskrydda


Smula sönder fetaosten och blanda ner den i crem fraichen.

Rör ner honungen och salta, och peppra efter behag.

Har svårt att säga hur mycket salladskrydda du ska ta eftersom jag höftar.

Så de bästa är att smaka av ;)


Något som jag tycker är gott är att göra rotfrukter i ugnen, pensla pesto på lax och sedan in i ugnen. Till så har jag sallad och fetaostkrämen/sås. Mycket gott!!


Passar även bra till grillat!


Citronsås:


2,5dl Creme fraich

Citronpeppar

Saften av en citron

Honung


När jag gör denna sås så smakar jag av hela tiden för att få till den rätta smaken som jag vill ha. Därför har jag inte några riktiga mått att gå efter.


Så pröva er fram till eran smak ;)


Passar mycket bra till fisk.


Hoppas att ni gillar någon utav dom =)

Lär komma flera såser framöver, har en jättegod Pestosås som jag brukar göra men kommer inte ihåg hur mycket det ska vara av allt. Håll koll så kommer den upp längre fram :D



Ovido - Quiz & Flashcards